2008/08/06

Gdańsk - Gdynia - Sopot

Gdansk, vagyis az egykori nemet Danzig. A varos, amely ismert hajoirol, a remenyteljes, majd szomoru veget ert hajogyari sztrajkrol, a Szolidaritas mozgalomrol, a Nobel-bekedijas Lech Walessa-rol, es talan arrol, mennyit szivott a tortenelem soran. De ne szaladjunk ennyire elore.

Azt talan mindenki tudja, hogy a lengyelek es a nemetek nem puszipajtasok es az oroszok sem nagy kedvenceik. A harom nep barmely kombinaciojabol me'g soha nem sult ki jo dolog a tortenelemben. Gdansk “szerencsetlen” fekvese miatt pedig kulonosen erzekenyen erintett, tekintve, hogy a kozepkor ota ping-pong labdakent kerult nemet, orosz, porosz vagy eppen lengyel fennhatosag ala. 1945-ben Gdanskot megszalltak mind nemet, mind a szovjet csapatok. A naciknak az elso vilaghaboru alatt elcsatolt -1919-ben 98%-ban- nemet ajku “Danzig szabad varos” szimbolikus jelentosege es strategiai helyzete miatt lett volna fontos, de vegul a nemetek feladtak es Gdanskot visszacsatoltak Lengyelorszaghoz, majd a szovjetek teljesen szetbombaztak. A varos 80%-a elpusztult.

Az ovarost husz ev alatt, szinte teglarol-teglara, de az eredeti tervek alapjan epitettek ujra, milyen bolcsen, igy az egyebkent nem nagy belvaros semmiben sem kulonbozik egy szerencsesebb eszak-nemet varoska latkepetol es hangulatatol. A posztkommunista hangulatu, olajoshal-szagu, nyomasztoan szurke kikoto es Salgotarjan tipusu iparvarosos kepe, amivel paran riogattak, megdolni latszik. (Bocs minden tarjanitol..)

Nem volt egyszeru a megerkezes, hajnalos muszak es az elozo esti buli utan nem is akartam menni. Mar megvolt a jegy es lefoglaltam a szallast, igy csak raszantam magam az utazasra. A gepunk muszaki hiba miatt leszallni kenyszerult Frankfurt-Hahn-ban, de egy gyors atvizsgalas utan nem sokkal ezutan mehettunk tovabb. Este 11utan erkeztunk a ki masrol, mint maga Lech Walessa-rol elnevezett nemzetkozi reptere, ahol a kantor (penzvalto) es a tourist info mar zarva volt es egy rohadt terkep sem volt kirakva. Nekem a vasutallomasra (glowny - meg jol johet!) kellett volna mennem, onnan mar megvolt a hostel altal adott iranymutatas. Egy Psemek nevre hallgato -azt hiszem lengyel- kollega segitett ertelmezni a varosba tarto busz menetrendjet, mert nem ertettem kristalytisztan a "munkaszuneti napok kivetelevel naponta" , az "alacsonypadlos jarmu" vagy eppen a "csak az XY megalloig kozlekedik" lengyel megfeleloit a megjegyzes rovatban. Igy aztan kiderult, hogy az utolso busz nem a kozpontba, hanem csak XY megalloig kozlekedik. 30 Zlotyval a zsebemben es penzvaltas lehetosegenek hianyaban lemondtam a taxirol, a varoskozpont eleg messze van a reptertol es tutira csunyan lehuznanak mint angolul beszelo es Euroval fizetni akaro "penzes" kulfoldit. Ezert hat felszalltam az utolso, tokures buszra, gondoltam az legalabb elvisz valameddig. A sofor nem beszelt semmilyen idegen nyelven (en meg lengyelul) de nagyon jo fej volt, leszallitott valami kulvarosi negysavos bekotoutnal, kezembe nyomott egy "Gdansk bus 142" kezzel irt cetlit es folyekony lengyelseggel elmagyarazta, majd a latvanyos kudarc utan eroteljes karlenditessel megmutatta az iranyt a masik buszmegalloig. Egy nagy "Djenkujem, dovidenja"-val bucsuztam megmentomtol es par perc gyaloglas utan csodak csodajara tenlyeg volt egy megallo. Hamarosan jott az emlitett ejszakai busz is, aminek nagyon orultem, egyreszt mert nagyon faradt voltam, masreszt mert eleg roszarcu es ittas lakotelepi arcok tarsasagaban varakoztam. A minden valoszinuseg szerint magas roptu, meglehetosen maganhangzo-takarekos tarsalgasukban mondatonkent 2-3 szor veltem felfedezni a [moderalva] nemzetkozi szot, amivel ugye a konnyu veru lanyokat illetik a Balkantol Budapesten at a Baltikumig. Probaltam hivni a hotelt, hogy kesni fogok jo 2 orat, de a Vodafone PL nem engedett kimeno hivast, igy csak remelni tudtam, hogy a 11kor zaro recepcion meg lesz valaki hajnal 1utan is. Alig vartam, hogy a lecsattant kulvarosi panelokon at tett ejszakai varosnezes utan leszalljak valahol. Remenyre adott okot, hogy a csuklos Ikarus a centrum fele mutato kozlekedesi tablaknak megfelelo utvonalat kovette, es leszallaskor immar nemet es angol nyelvu iranymutato tablakat is talaltam! Hamar meglett a vasutallomas is, innen szinte mar gyerekjatek volt az 5 (25) percre levo halpiac, es az annak kozvetlen szomszedsagaban levo kikoton uszo hostel-hajo megtalalasa. Ilyen gdanski keszitesu hajo volt a szallasom Stockholm-ban is. Rendesek voltak es megvartak, megmutattak a lakosztalyomat, az emeletes agy aljaban valaki mar aludt, sebaj, jo nekem fent is. Nem kellett altato.

A kicsit szocreal interior. Megvan a hangulata :)

Igazan szivmelengeto, ha az ember reggel szikrazo napsutesre es kellemes melegre ebred. Ez teljesen termeszetes lehet sokaknak, foleg juliusban, de egy magamfajta szigetlakonak mar ez is elmenyszamba megy. Foleg, ha egy hajo fedelzeten fogyaszthatom a reggelimet, mikozben a vizen uszo igazi (ugye az?) kalozhajokat es vitorlasokat nezem.

Nyakamba vettem a varost. Megmondom oszinten az elozo esti elmenyek es latottak utan nem sok kedvem volt Gdanskhoz, de mar egy rovid seta utan kellemeset csalodtam. Rengeteg, jol (nem mackonadragos-tornacipos) oltozott emberek, miniszoknyas lengyel szoke bombazok, kirakodovasar, tiszta, szep, pezsgo belvaros.
Az Aranykapu (Złota Brama) nyugati oldala, innen indul az ekes es elegans, egytol-egyig gyonyoruen renovalt, foleg 17. szazadi polgarhazakkal zsufolt Hosszu utca (Ulica Długa)...

.. ami a hasonlo nevu es szepsegu Hosszu Piacba ( Długi Targ) torkollik. Kiralyi utnak is nevezik az utcat, mert a varosba erkezo uralkodok mind itt vonultak fel. Apropo, 1987-ben II. Janos Pal papa is meglatogatta a varost, de azt nem tudom, hogy itt is atvonult-e?

A nem szep, de erdekes formaju Żuraw, a varos daruja a Motlawa partjan. A leegett es a II. Vilaghaboruban szetbombazott daru a kozepkori europa legnagyobb teljesitmenyu rakodoszerkezete volt, melynek csodajara jartak.


A varoshaza es a Neptun-szokokut, mely a varos tengerrel valo kapcsolatat szimbolizalja. A romai mitologiaban Neptunus a viz es a tengerek istene volt.

O pedig az "SS" nevre is keresztelt (na neee, pont a polakoknal??) Stanisław Sołdek, az elso lengyel keszitesu nyilt-tengeri teherszallito hajo. A lengyelek ugy szeretik, hogy megszemelyesitve beszelnek rola. Bocsanat, Rola. Soldek 31 ev szolgalati ideje alatt kozel 4 millio tonna szenet es ercet cipelt, 1379 utat tett meg, mig 1981-ben nyugdijba vonult. Ma kiallitasi "darab" es koszoni, jol van!

Sorsatras multasagok

..isteni saslikkal, kapros, grillen sult krumplival, koviubival, "kapuszta"-val na meg malnaszorpos sorrel. A helyiek is igy ittak, a fanyalkodoknak pedig uzenem, hogy probaljak ki, mert JO!! Es a sor olcso!
A hajogyar bejarata. (ez ket kep) Mellette all egy hatalmas keresztszobor az 1970-es sztrajkban megsebesult jo ezer, es 80 legyilkolt munkas emlekere. Az illegalis sztrajk vezetoje Lech Walessa elektrotechnikus volt, akit a sztrajk verbe folytasa utan egy evre bebortonoztek a "szocialista rend ellen elkovetett buncselekmeny" vadjaval.
Az "Ut a Szabadsagig" kiallitas az otvenes evektol a rendszervaltasig mutatja be a lengyel tortenelmet, kiemelt figyelemet szentelve az 1980-as "Szolidaritas" nevu szakszervezeti mozgalomra (Solidarność). 1980-ban, tiz evvel a veres esemenyek utan a hajogyari munkasok ujra sztrajkolni kezdtek, Walessa pedig ujra az elukre allt. Az egesz orszagban kovettek a munkasok a megmozdulast, vegul a 18 napos sztrajk utan sikerult megallapodast kotni a kormannyal. Nem tartott sokaig az orom, Walessa-t '81 decembereben ujra oriztbe vettek es a lengyel kormany hadiallapotot hirdetett ki sajat nepe ellen. Walessa-t hol elelngedtek, hol letartoztattak vagy epp hazi orizetben tartottak. 1983-ban Nobel-bekedijat kapot, amit nem mert atvenni, mert felt, hogy nem terhet vissza Lengyelorszaba, igy felesege vette at helyette. Walessa 1990-95 kozott lett Lengyelorszag elnoke.
A kiallitas erdekes resze meg az emberek mindennapjait bemutato 70-es evekbeli elelmiszerbolt masa, ahol szanalmasan uresek a polcok, eceten es zsiron kivul nem volt szinte semmi, a kiporciozott kenyeret, hust, tejet is jegyre adtak.
"Trójmiasto", azaz harmasvaros. Ezzel a nevvel illetik a harom, szinte osszenott tengerparti varost, Gdansk-ot, es joval kisebb Sopot-ot es Gdynia-ot. Kis sarkitassal elmothato, hogy Gdansk a kultura, Sopot a szorakozas, mig Gdynia az ipar varosa. Gdanskbol HEV-szeru, annal kicsit lepukkantabb, evtizedes kosztol ragado mubor-uleses, de igazan jo jaratsurusegu, 7-10 percenkent indulo vonattal lehet eljutni mindket varosba. Sopot a Balti tenger nepszeru udulohelye. Az 515,5 meteres molo (lengyelul is molo) Europa leghosszabbja. A nagy atkosban nagyon fel volt kapva, sot a polak-venger nagy baratsag jegyeben meg kozvetlen udulovonatok is indultak Budapestrol. Nem ertem, az olasz-riviera nincs kozelebb??? (gonosz, gonosz)
Szoval egyfajta udulohely, eleg igenyes ettermekkel, szorakozohelyekkel es "trendi" un. lounge kavezokkal, na meg foleg draga es nagy nemzetkozi hotelokkal..
..es igazi homokos tengerparrtal. Lengyelorszagrol nem biztos, hogy ez a kep ugrana be elsonek!
Nem, nem vagyok beruga, ez ilyen. A Ferde Haz, talan Agatha Christie hasonlo cimu regenye adta az ihletet a tervezojenek.
Vissza a multba: Gdynia. Az egykori kis halaszfalu melle a lengyel-szovjet haboru idejen terveztek kikotot, mely egyre nagyobbra sikeredett, majd hadi kikotove alakult. Hullamtoroket, dokkokat, gatakat, kulonbozo ipari letesitmenyeket hoztak letre. Ezzel parhuzamosan 1925-tol elkezdtek epiteni egy akkor nagyon modernek kitalalt varost. Kozben persze nemet kezbe kerult, aztan vissza a lengyelekhez, lenyeg a lenyeg, Gdyniaban gyakorlatilag nincsenek regi epuletek, egy igazi ipari dokkvaros. Igy aztan kicsit nagyon nyomaszto hangulatu a hely, de aki egy 70-es evekbeli keleti blokkos varosba szeretne nem csak kepzeletben visszautazni, Gdynia kituno valasztas.
es vannak hadihajok is (muzeum)
meg szelidebb vitorlasok is

es kisse zsufolt tengrepart

Lehet jokat setalni, es tele van Balaton/Tisza-to fele also-kozep kategorias fahazas kajaldajakkal, ahol legendasan a legjobbakat lehet enni, raadasul olcson. Es persze az is emlekezetes marad, mikor az evvekel ezelotti pragai latogatasomhoz hasonloan, itt is ugyanaz az ismeros dallam szolalt meg a radioban, magyarul . A Gyongyhaju lany! Hiaba, lengyel-magyar ket jo barat.

8 megjegyzés:

Mariann írta...

Turelmetlenul varjuk a postot! A ket kep alapjan, amit feltettel (gondolom, a nagy hajos is ott keszult), igeretesnek tunik! :)

Névtelen írta...

hol van már?????
:)
pn.

Demy írta...

Turelem.. :) Igen, mindket kep Gdansban keszult.
hamarosan vege a nyaralasomnak es irom majd ujra. most ugyis uborkaszezon vagy ahogy Norby mondana "uborkaszunet" jon, nem tervezek sehova se menni szeptemberben

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Névtelen írta...

nagyon jó lett, élvezettel olvastam végig
az meg nagyon szomorú, hogy megtalált egy spammelő robot :((( (nem akarok előre ördögöt festeni a falra)

Demy írta...

thanx Norbi, igen jon a spam es a gany, sosem ertettem, hogy ez miert jo valakinek.....

Névtelen írta...

hello Demy! nem találkoztál Wloddal a strandon? :) nehezen hinném el :))

Névtelen írta...

hello Demy!

nem találkozál Wloddal a strandon? :) szinte hihetetlen...